Jak wpłynąć na kontrolę pęcherza moczowego?

28 czerwca 2019

Proste zmiany stylu życia mogą poprawić kontrolę nad pęcherzem moczowym lub poprawić reakcję na leki. Dowiedz się, co możesz zrobić, aby pomóc sobie w rozwiązaniu problemu kontroli pęcherza moczowego.

Jeśli zmagasz się z zakłopotaniem i dyskomfortem związanym z problemem kontroli pęcherza, możesz szukać sposobów na jego poprawę. Na szczęście istnieją proste strategie, które możesz wypróbować. Są bezpieczne, łatwe, skuteczne i niedrogie. Możesz wypróbować te techniki przed zastosowaniem innych rodzajów leczenia, takich jak leki lub zabiegi chirurgiczne.

Skup się na płynach i żywności

To ile płynów pijesz może wpływać na nawyki związane z pęcherzem, tak samo niektóre pokarmy, które jesz, mają wpływ.

Picie zbyt dużej ilości płynu powoduje częstsze oddawanie moczu. Picie zbyt szybko może przytłoczyć pęcherz, tworząc silne poczucie nagłości.

Nawet jeśli musisz pić więcej, ponieważ dużo ćwiczysz lub pracujesz na świeżym powietrzu, nie musisz pić wszystkich płynów naraz. Spróbuj pić mniejsze ilości w ciągu dnia, np. kilka łyków przy każdym posiłku i pomiędzy posiłkami.

Pokarmy i napoje, które mogą podrażniać pęcherz:

  • Kawa, herbata i napoje gazowane, nawet bez kofeiny,
  • Alkohol,
  • Niektóre kwaśne owoce – pomarańcze, grejpfruty, cytryny i limonki – i soki owocowe,
  • Pikantne jedzenie,
  • Produkty na bazie pomidorów,
  • Napoje gazowane,
  • Czekolada.

Rozważ unikanie tych możliwych czynników drażniących pęcherz przez około tydzień, aby sprawdzić, czy objawy się poprawiają. Następnie stopniowo – co jeden do dwóch dni – dodaj jeden z powrotem do swojej diety, zauważając wszelkie zmiany w pilności, częstości lub nietrzymaniu moczu.

Nie musisz całkowicie eliminować swoich ulubionych potraw i napojów. Pomocne może być również samo ograniczenie ilości.

Wypróbuj trening pęcherza

Trening pęcherza polega na dostosowaniu swoich nawyków. Idziesz do toalety według ustalonego harmonogramu – nawet jeśli nie masz ochoty oddawać moczu – stopniowo zwiększając czas między oddawaniem moczu. Pozwala to na pełniejsze wypełnienie pęcherza i daje większą kontrolę nad potrzebą oddania moczu.

Program treningowy pęcherza zazwyczaj obejmuje następujące podstawowe kroki:

  • Określ swój wzór. Przez kilka dni przechowuj dziennik, w którym notujesz czas kiedy oddajesz mocz. Korzystając z tego pamiętnika, możesz zaplanować trening pęcherza.
  • Przedłuż okresy oddawania moczu. Korzystając z dziennika pęcherza, określ czas pomiędzy oddawaniem moczu. Następnie przedłuż go o 15 minut. Jeśli zwykle oddajesz mocz co godzinę, spróbuj przedłużyć to do godziny i 15 minut.
  • Stopniowo wydłużaj czas między wyjściami do toalety, aż osiągniesz odstępy od dwóch do czterech godzin. Pamiętaj, aby powoli zwiększyć swój limit czasu, aby dać sobie najlepszą szansę na sukces.
  • Trzymaj się swojego harmonogramu. Po ustaleniu harmonogramu staraj się go trzymać. Oddaj mocz zaraz po przebudzeniu rano. Następnie, jeśli pojawi się chęć, spróbuj to przeczekać. Rozprosz się lub użyj technik relaksacyjnych, takich jak głębokie oddychanie.

Jeśli uważasz, że nie dasz rady powstrzymać moczu, idź do toalety, a następnie wróć do swojego harmonogramu.

Nie zniechęcaj się, jeśli nie uda Ci się przez kilka pierwszych razy. Ćwicz, a Twoja zdolność do utrzymania kontroli pęcherza moczowego prawdopodobnie wzrośnie.